Fałszywe i negatywne opinie w sieci. Zmora każdego pracodawcy. Część III

Untitled-1ll copy

Ostatni wpis z tej serii, w którym skupię się na popularnych i jednocześnie nieskutecznych technikach działania, przedstawię przypadki beznadziejne oraz udzielę podstawowych rekomendacji i zaleceń.

3 najpopularniejsze i najmniej skuteczne techniki działania w konfrontacji z negatywnymi opiniami

1. Ignorowanie – niestety w dalszym ciągu jest to najczęściej stosowana strategia. Opiera się ona na założeniu, że tak naprawdę, dopóki ma się klientów, negatywne, kłamliwe i szkalujące posty nie mają większego znaczenia. Złudna skuteczność tej metody radzenia sobie z krytyką trwa jednak bardzo krótko. Dany podmiot omija szerokim łukiem wpisy na swój temat, nie zagłębia się w ich treść i najchętniej wolałby w ogóle nie mieć świadomości, że tak owe istnieją. Wielokrotnie na blogu przytaczane różne przykłady oraz badania jednak wskazują, że przy większym kryzysie danej firmy to właśnie negatywne opinie, wyciągane czasem z otchłani Internetu, potrafią być gwoździem do trumny dla biznesu. Pamiętać należy, że one zawsze działają przeciwko nam i w sytuacji niezapowiedzianych kontroli, czy też problemów zarówno z klientami jak i z kontrahentami, potrafią wystarczająco zszargać nam wizerunek, by w efekcie pozostawić trwałe szkody.

2. Ciche przyzwolenie – różnica pomiędzy cichym przyzwoleniem a ignorowaniem polega na tym, iż w tej sytuacji nie staramy się wyprzeć faktu istnienia negatywnych opinii na nasz temat, tylko je po prostu akceptujemy. Innymi słowy mamy świadomość rzeczy, które są publikowane na nasz temat, jednak w przypadku, gdy treści są negatywne, w żaden sposób nie reagujemy. Najczęściej w takim postępowaniu kieruje nami obawa lub nawet strach przed pogorszeniem sytuacji, a jak wiadomo strach nigdy nie jest dobrym doradcą- stanowczo zatem odradzam.

3. Aktywna dyskusja – Każdy zna powiedzenie, że „nadgorliwość jest gorsza od faszyzmu” i niestety tak jest w tym przypadku. Doświadczenie pokazuje, że jest to najgorsza z możliwych technik radzenia sobie z negatywnymi komentarzami. Pamiętajmy, że komunikatu nie kierujemy w postaci wiadomości (do jednej osoby), tylko tak naprawdę każdy nasz komentarz w imieniu firmy, marki czy też pracodawcy jest pewnym oświadczeniem. Internauci najczęściej sympatyzują z „ofiarą”, którą w omawianej sytuacji jest osoba atakująca. Można zatem stwierdzić, że metoda ta jest najczęściej włożeniem kija w mrowisko. Mało kto patrzy na merytoryczność argumentacji i jej trafność. Jesteśmy my przeciwko kilku, a w sytuacjach dużych kryzysów nawet kilku tysiącom osób, które tylko czekają na nasze potknięcie. Aktywna dyskusja z kłamliwą opinią to prosta droga do poniesienia porażki.

Masz problem z niechcianymi opiniami?
Zostaw swój adres e-mail, skontaktujemy się z Tobą.

4 przypadki beznadziejne

1. Współpraca z „terrorystami” – Mianem terrorystów określam w tej sytuacji portale, które oczekują zapłaty za usunięcie kłamliwej opinii. Parafrazując klasyka, z terrorystami się nie negocjuje, więc nie można dać się wciągnąć w takie układy. Pamiętajmy, że nie mamy nawet pewności, czy wpisy faktycznie zostały usunięte, czy też zostały tylko ukryte na jakiś okres czasu i po upływie np. roku postawieni zostaniemy przed wyborem – kolejna faktura albo wpisy wracają na swoje poprzednie miejsce.

2. Forum zombie – Innymi słowy forum, które nie posiada administratora i właściciela, czyli nikogo kto byłby za nie odpowiedzialny. Często są to po prostu porzucone fora, które funkcjonują w sieci, nikt się nimi nie opiekuje i tym samym nikt nie ma możliwości moderacji umieszczanych tam treści. Usunięcie z takiego forum kłamliwego wpisu jest praktycznie niemożliwe.

3. Blogerzy i wpisy – Opinie blogerów w Internecie to całkowicie inny kaliber problemu niż anonimowe wpisy, które są zamieszczane w sieci. Różnica polega również na tym, że blogerzy nie są hejterami, którzy świadomie celują w zniszczenie jakiejś marki lub firmy. Ich wpisy charakteryzuje bardziej konstruktywna krytyka i wytykanie błędów, niedoskonałości oraz wad waszych produktów lub usług. W takim wypadku należy wdrażać plany naprawcze oraz zarządzanie kryzysowe, które przede wszystkim objawia się spójną i skuteczną komunikacją.

4. Horror wyszukiwarek – Pozycjonowanie po odpowiednich słowach kluczowych to dziś jeden z podstawowych elementów funkcjonowania każdej firmy. W najgorszych sytuacjach kłamliwe opinie o firmie są w wynikach wyszukiwania wyżej niż nawet jej oficjalna strona. Tylko odpowiednio zaplanowane działania zmierzające do optymalizacji wyników są w stanie tą sytuację naprawić.

Przechwytywanie

Rekomendacje

Poniżej przedstawiam listę przedsięwzięć, które pozwolą skutecznie chronić wizerunek w Internecie. Klikając w linki poznasz jego specyfikę, szczegóły oraz zastosowanie.

Audyt e-wizerunku
Skanowanie opinii
Kontrola opinii
Optymalizacja treści w wyszukiwarkach
Monitoring behawioralny
Ochrona wizerunku

Masz problem z niechcianymi opiniami?
Zostaw swój adres e-mail, skontaktujemy się z Tobą.

Zalecenia

Poniżej garść porad dla każdego przedsiębiorcy, który padnie ofiarą ataków niechcianych i kłamliwych opinii w sieci.

Nie płaćcie terrorystom – w sytuacji, w której portal chce od was pieniądze za skasowanie/schowanie wpisów w żadnym wypadku nie zgadzajcie się na to. Często okazuje się, że będziecie płacić przez lata, trudno tutaj wyzbyć się wrażenia, że opłata ta jest bardzo podobna do haraczu.
Identyfikacja – jeżeli tylko możesz, postaraj się zidentyfikować źródło nieprawdziwego ataku.
Działania prawne lub wsparcie agencji ds. ochrony wizerunku – nie zostawiaj żadnej negatywnej i kłamliwej opinii w próżności. Wróci jak bumerang w momencie, gdy będziesz tego najmniej oczekiwał.
Działania naprawcze – jeśli, według waszej wiedzy, opisane sytuacje mają miejsce nie ignorujcie tego. Nalezy natychmiast podjąć działania naprawcze równomierne do odpowiedniej komunikacji o nich informującej.
Jeśli Państwa firma padło ofiarą ataków niechcianych opinii służymy pomocą. Apostołowie Opinii.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *